Puolet Aimo Tukiaisen reliefistä Forumin itämaisessa ravintolassa. Toinen puoli on välikaton alla. |
Taiteiden välinen yhteistyö
oli suosittu seminaarien ja kirjoitusten aihe 70- ja 80-lukujen vaihteessa, samaten
taiteilijoiden anti arkkitehtuuriin. Elettiin paradigman muutosten aikoja.
70-luvulla suomalaisessa kuvataiteessa oli ollut kahtia jako: abstrakti vai figuratiivinen.
Ne olivat melko tasavahvoja ilmiöitä, eikä jako noudattanut poliittisia
jakaumia: figuratiivista taidetta tekevät eivät aina olleet vasemmistolaisia
tai päinvastoin, eivätkä kaikki vasemmistolaiset, tehneet yhteiskunnallista tai
osallistuvaa taidetta, vaan itse asiassa yllättävän harvat.
Jako figuratiiviseen ja
abstraktiin tuntuu lähinnä naurettavalta yksinkertaistukselta nykykatsannossa,
kun tietää miten moninaista 70-luvunkin abstrakti tai esittävä olivat… Mutta
tuolloin kyllä keskusteltiin paljon dikotomioilla. Arkkitehdit suosivat
konstruktivisteja.
Moniarvoisuuden tuulet
Kun moniarvoisuuden tuulet
80-luvun alusta puhalsivat, syntyi uusia taidemuotoja kuten performanssi,
maataide ja videotaide. Valokuvan laajempi mieltäminen osaksi kuvataidetta oli vasta
90-luvulla levinnyt ilmiö. Tosin, eiväthän Olavi Lanun herkät paju- ym. teokset
luonnossa olleet suuren yleisön nähtävillä kuin valokuvina. Kokeellinen
elokuva, Eino Ruutsalo ja Erkki Kurenniemi olivat monilla alueilla aloittaneet
jo 60-luvulla. Halvat huvit ja
fluxus-henkiset taiteilijat J-O Mallanderin ja Erkki Pirtolan ympärillä
aloittivat happeningit jo 60- ja 70-luvuilla. Dimensio-ryhmä kokosi
taiteilijoita ja arkkitehtejä.
Noihin aikoihin puhuttiin
paljon myös arkkitehtien ja kuvataiteilijoiden yhteistyöstä. Joitakin
esimerkkejä ja kokeilujakin oli. Jorma Hautala teki värisuunnitelmia mm.
Wärtsilän telakalle ja Malmin rautatieasemalle.
Forumin korttelin monet
taideteokset kuten Kimmo Kaivannon ja Zoltan Popovitsin suihkulähteet olivat
yksi seuraus 80-luvun yhteistyöhakuisuudesta. Nyt kauppakeskusta aletaan
remontoida, ja ilmeisesti taideteokset saneerataan pois, mikä on häpeä. Kaupan
developerit eivät taidetta suosi.
Monissa maissa oli ja on edelleen
käytössä ns. prosenttiperiaate eli että julkisen rakennuksen kustannuksista
yksi prosentti käytetään taiteeseen. Tukholman metro oli esimerkkinä siitä,
kuinka taide voi elävöittää arkista ympäristöä. Myös Suomessa prosenttiperiaate
on käytössä monissa kunnissa, mm. Kotkassa, Oulussa ja Salossa, ja se mainitaan myös
nykyisessä hallitusohjelmassa.
Harvemmin on kuitenkin niin,
että kuvataiteilija ja arkkitehti tekisivät yhteistyötä alusta pitäen, jo
suunnittelun varhaisessa vaiheessa. Siellä missä sitä on, se ei synny
mahtikäskyin tai säännöin, vaan useimmiten henkilökohtaisten kontaktien avulla.
Mielestäni ylittämätön
arkkitehtuurin ja kuvataiteen kohtaaminen on Markku Pääkkösen alttariteos JuhaLeiviskän piirtämässä Männistön kirkossa Kuopiossa. Pääkkösen 15 metriä
korkeat, kapeat, pastellisävyiset liuskat muuttuvat valon mukaan ja syventävät
sakraalin tilan kokemusta. Oivallus on hieno ajatelleen valon merkitystä
Leiviskän arkkitehtuurissa.
Kukkonen Vantaan kappelissa
Leiviskän ja Pääkkösen onnistuneesta yhteistyöstä on jo aikaa. Viime vuosista mieleeni tulee PerttiKukkosen hienostunut reliefi Anu Puustisen ja Ville Haran Pyhän Laurinkappelissa Vantaalla. Se toteutettiin kilpailun tuloksena, mutta siinä taideteos yhtenä betoniseinänä tulee osaksi arkkitehtuuria luontevasti. Kukkonen on työskennellyt myös betoniteollisuuden insinöörien kanssa kehitellen värejä betoniin.
Kukkonen Vantaan kappelissa
Leiviskän ja Pääkkösen onnistuneesta yhteistyöstä on jo aikaa. Viime vuosista mieleeni tulee PerttiKukkosen hienostunut reliefi Anu Puustisen ja Ville Haran Pyhän Laurinkappelissa Vantaalla. Se toteutettiin kilpailun tuloksena, mutta siinä taideteos yhtenä betoniseinänä tulee osaksi arkkitehtuuria luontevasti. Kukkonen on työskennellyt myös betoniteollisuuden insinöörien kanssa kehitellen värejä betoniin.
"Jos graafinen betoni yleistyy, toivon totisesti, että kuvataiteilijat ovat mukana jokaisessa projektissa."
Asmo Jaaksi ja AimoKatajamäki ovat tehneet yhteistyötä mm. Seinäjoen kirjastossa, jossa Katajamäen
teos katossa on myös innovaatio, joka peittää tekniikkaa. Luulisi, että Musiikkitalonkin melko tylsien
akustisten levyjen paikalle olisi jollekin seinälle voitu kehittää akustisesti toimiva
taideteos, mutta kun joka sentistä säästettiin, tätä ei ilmeisesti edes
harkittu.
Talo taustaksi veistokselle
Talo taustaksi veistokselle
Usein taiteilija joutuu
sopeutumaan arkkitehtuuriin, mutta on päinvastainenkin esimerkki: Martti Aihanveistos Rumba Salmisaaressa on yksi Helsingin hienoimpia julkisia veistoksia.
Sen taakse myöhemmin nousseen asuinrakennuksen suunnittelija Veli-Pekka
Tuominen sanoi jossain haastattelussa suoraan, että halusi tehdä taustan
upealle veistokselle – ja onnistuikin.
Joskus taidekilpailujen
tuloksena tulleet teokset arkkitehtuuriin näyttävät irrallisilta ja oudoilta,
eivätkä käy mitään vuoropuhelua ympäristönsä kanssa.
Tätä ongelmaa on minusta
Pikku parlamentin joidenkin teosten suhteen, ehkä myös Musiikkitalon lämpiössä.
Mutta silloin, kun arkkitehdin ja taiteilijan yhteistyö on luontevaa,
lopputuloskin on lähes poikkeuksetta hyvä.
Julkaistu Arkkitehtiuutiset 2/2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti